TXG Maintenance AB som ingår i TXG Technology AB, tecknar etableringsavtal med Train Alliance Sweden AB för uppförande av hjulverkstad i Hallsberg

TXG Technology är ett företag med nya idéer som erbjuder tillgång till tågkapacitet baserat på kompletta hyreslösningar och egen kompetens inom tågunderhåll. Företaget representerar även den tjeckiska tågtillverkaren Skoda Transportation a.s. i Sverige.

Hjulverkstaden i Hallsberg kommer att ha en tandemsvarv från tyska Hegenscheidt, modell U2000-400D, med möjlighet att även svarva bromsskivor. Hjulverkstaden kommer dessutom att utrustas med hjulsänk för byte av hjulpar och komponenter, modern utrustning för oförstörande provning (OFP) samt en verkstadsdel för enklare underhållsmoment på fordon och komponenter.

Order- och investeringsvärdet för Train Alliance uppgår till drygt 150 miljoner kronor och inbegriper utbildning, teknik och produktionsoptimeringsstöd för TXG Maintenance.

Valet av Hallsberg föll sig naturligt för de fordonsomlopp och volymer som finns i regionen och ger TXG Maintenance möjlighet att erbjuda sina kunder ett utökat och mer komplett hjulserviceutbud säger Klaus Knudsen, ordförande i TXG Technology.

Klaus berättar vidare att TXG Maintenance även har för avsikt att etablera en modern lok- och vagnverkstad i Hallsberg i anslutning till hjulverkstaden, kring vilket det f.n. pågår diskussioner med Train Alliance.

Train Alliance välkomnar TXG Maintenance etablering och kommer agera anläggningspartner och ge komplett stöd i produktionsoptimering och teknikval, säger Joakim Weijmer, teknisk chef och vice VD vid Train Alliance.

Hjulverkstaden beräknas vara i drift 2017.

För mer information kontakta:

Klaus Knudsen, ordförande TXG Technology 0706 931499

Joakim Weijmer, teknisk chef och vice VD Train Alliance, 0733 734476

Mer information om TXG finns via www.txg.se

Publicerad: den 5 februari 2016