Första spadtaget för den nya tågserviceanläggningen i Hallsberg

Torsdagen den 2 mars 2017 togs det första spadtaget för en ny modern tågserviceanläggning i Hallsberg som planeras vara klar innan årsskiftet 2017-18.

Bygget har redan varit i gång en tid och Train Alliance tillsammans med samarbetspartnern TXG Maintenance ville i en liten grupp ta det symboliska spadtaget för att markera för branschen att vi är igång.

Planering och projektering har däremot pågått i nära två år då detta är en komplicerad anläggning att få på plats där många gränssnitt finns mellan infrastruktur, byggnation och den specifika utrustning som skall komma på plats. I detta arbete ingår även projektering av en högpresterande avisningsanläggning som finns med i konceptet.

Spadtaget genomfördes av representanter från Train Alliance, TXG Maintenance, Hallsbergs kommun och byggentreprenören Asplunds bygg. De inbjudna gästerna kom främst från järnvägsföretagen, för vilka anläggningen kommer att vara tillgänglig.

Train Alliance samarbetspartner TXG Maintenance som kommer att driva anläggningen, kunde i samband med detta direkt tala med sina framtida kunder om vad investeringen innebär och vilka utvecklingsmöjligheter de ser i Hallsberg.

Train Alliance och TXG Maintenance kommer under projekttiden, när mer finns att visa, bjuda in såväl hallsbergsborna som media för information och rundvandring på etableringsplatsen.

- Spadtaget är enbart en symbolisk ceremoni och vi tror att intresset att titta på vad som händer på Rala ökar när anläggningen med dess tunga produktionsteknik kommer på plats, säger Joakim Weijmer teknisk chef och vice vd på Train Alliance.

I samband med första spadtaget fick vi även möjlighet att visa Train Alliance nya huvudkontor på Östra Storgatan i Hallsberg. Det är nu klart efter en omfattande renovering och har blivit ett mycket funktionellt och vackert kontor i bästa läge. Vi hoppas att hallsbergsborna kommer att uppskatta detta inslag i stadsbilden.

Invigning av tågserviceanläggningen kommer att ske vid årsskiftet 2017-18 och till denna tillställning kommer i god tid en separat inbjudan gå ut till en betydligt bredare grupp.

Klicka här för mer information och bilder från ceremonin »

Publicerad: den 2 mars 2017